هرکه تنها با افراد بی عیب برادری کند، دوستانش اندک شوند . [امام صادق علیه السلام]
Iran decoration
 
مشخصه های اتاق کودک

اتاق‌ بچه‌ها به‌ منزله‌ خانه ‌ای‌ کوچک‌ و نیز دریچه ‌ای‌ برای‌ شناخت‌ دنیاست. از طریق‌ بازی‌ و زندگی‌ در این‌ اتاق، کودک‌ بسیاری‌ چیزها را می ‌آموزد.

اتاق‌ کودک‌ فضایی‌ است‌ که‌ شخصیت‌ او را تعریف‌ می ‌کند و می‌ سازد؛. به‌ همین‌ دلیل‌ باید آن‌ را به‌ مکانی‌ دلپذیر مبدل‌ ساخت.

بچه‌ها در مقایسه‌ با بزرگترها زمان‌ بیشتری‌ را در اتاق‌ خود می ‌گذرانند؛ به‌ همین‌ دلیل‌ در چیدمان‌ اتاق‌ آنها باید نهایت‌ دقت‌ به‌ عمل‌ آید. به‌ ویژه‌ پیش‌ از دبستان، «اتاق» محلی‌ برای‌ بازی‌ و شناخت‌ است. پس‌ از ورود به‌ مدرسه‌ نیز این‌ شناخت‌ گسترده ‌تر می ‌شود، روابط‌ دوستانه‌ شکل‌ می ‌گیرد و نیاز فرزند به‌ فضایی‌ برای‌ مطالعه‌ و انجام‌ تکالیف‌ به‌ وجود می‌آید.

سعی‌ کنید اصول‌ اولیه‌ را در انتخاب‌ وسایل‌ به‌ کار بگیرید تا با رشد کودک‌ بتوانید بدون‌ صرف‌ هزینه‌ زیاد و تنها با تغییری‌ مختصر، نیازهای‌ او را برطرف‌ سازید.

اختصاص‌ فضاهای‌ متعدد در اتاق‌ برای‌ جمع ‌آوری‌ وسایل‌ بسیار مفید است؛ کمدهایی‌ با کشوهای‌ زیاد و بزرگ، تختخوابی‌ که‌ از فضای‌ زیر آن‌ بتوان‌ برای‌ گذاشتن‌ چمدان، کشوهای‌ لباس‌ و دیگر وسایل‌ استفاده‌ کرد و نیز کتابخانه‌ها و قفسه‌ها، همگی‌ ملزوماتی‌ است‌ که‌ به‌ آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

تناسب‌

وسایل‌ و مبلمان‌ اتاق‌ باید با قد و هیکل‌ کودک‌ متناسب‌ باشد. اندازه‌ میز، صندلی، تختخواب، ارتفاع‌ قفسه‌ها و... بایستی‌ در حدی‌ باشد که‌ او به ‌راحتی‌ به‌ آنها دسترسی‌ یابد. اما از آنجا که‌ رشد بچه‌ ها سریع‌ است، این‌ وسایل، همانند لباسهایشان، به ‌سرعت‌ کارآیی‌ خود را از دست‌ می ‌دهند. چاره‌ کار این‌ است‌ که‌ وسایلی، طراحی‌ یا خریداری‌ کنید که‌ با دستکاری‌ کوچکی‌ قابل‌ استفاده‌ شوند.

مقصر کیست؟

معمولاً تصور ما از اتاق‌ یک‌ کودک‌ فعال، فضایی‌ به‌هم‌ ریخته‌ و پر از اسباب‌ بازی‌ است‌ که‌ به‌ سختی‌ می‌ شود در آن‌ راه‌ رفت‌ و وسیله ‌ای‌ را پیدا کرد؛ اما آیا این‌ وضعیت‌ به‌ معنای‌ این‌ است‌ که‌ کودک‌ نامرتب‌ و شلخته‌ است‌ یا این که‌ بزرگتر او امکانات‌ لازم‌ را برای‌ نظم‌ بخشیدن‌ به‌ اتاقش‌ فراهم‌ نکرده؟ اگر وسایل‌ مناسب، نظیر قفسه ‌بندی‌ صحیح‌ در اتاق‌ کودک‌ وجود داشته‌ باشد تا به‌ راحتی‌ بتواند به‌ وسایل‌ خود دسترسی‌ یابد یا آنها را در جای‌ خود قرار دهد، با چنین‌ مشکلی‌ مواجه‌ نخواهید شد؛ در این‌ شرایط ، کودک‌ قادر به‌ مرتب‌ کردن‌ اتاق‌ خود خواهد بود و می ‌داند که‌ هر چیز در کجا قرار دارد.

رنگ‌

وجود رنگ‌ در اتاق‌ کودک‌ ضروری‌ است. «رنگ‌» روحیه‌ بچه‌ ها را شادمان‌ می ‌سازد و عنصری‌ مهم‌ برای‌ اتاق‌ کودکان‌ محسوب‌ می‌ شود. رنگ های‌ خاکی‌ آنها را دلمرده‌ می ‌کند و برعکس‌ رنگ های‌ شاد، روحیه‌ آنها را تقویت‌ می ‌نماید. اما توجه‌ داشته‌ باشید که‌ استفاده‌ زیاد از رنگ های‌ تند و شاد کودک‌ را خسته‌ می ‌سازد.

خواب‌ نوزاد

ورود یک‌ عضو کوچک‌ به‌ خانه، غالباً با انتظاری‌ طولانی‌ همراه‌ است. به‌ طور معمول، والدین‌ هر تکه‌ از اسباب‌ اتاق‌ را با عشق‌ و دقت‌ بسیار انتخاب‌ می‌ کنند. حتی‌ گاه‌ خرید اسباب‌ بازی های‌ متعدد پلاستیکی‌ نظیر فیل‌ و خرس‌ فراموش‌ نمی‌شود؛ اما بسیاری‌ از این‌ وسایل‌ حتی‌ برای‌ یک‌ بار هم‌ استفاده‌ نمی ‌شوند.

یکی‌ از مهمترین‌ وسیله‌ های‌ اتاق‌ نوزاد تخت، گهواره‌ یا ننو است‌ و در تهیه‌ آن‌ باید نکاتی‌ را رعایت‌ کرد:

از آنجا که‌ بهتر است، دو تا سه‌ ماه‌ اول‌ نوزاد در اتاق‌ والدین‌ بخوابد، تخت‌ یا گهواره‌ باید کوچک‌ و قابل‌ حمل‌ باشد. بسیاری‌ از ننوها همانند سبد دسته ‌دار و سبک‌ وزن‌اند و به ‌آسانی‌ حمل‌ می ‌شوند. برخی‌ تخت ها نیز چرخدارند.

هنگام‌ خرید گهواره‌ توجه‌ کنید که‌ مرکز ثقل‌ داشته‌ باشد تا با چرخش‌ یا حرکتی‌ برنگردد. حداقل‌ ارتفاع‌ دیواره‌ داخلی‌ آن‌ نیز بایستی‌ 20 سانتیمتر باشد. بهتر است‌ روی‌ آن‌ قابلیت‌ پوشانده ‌شدن‌ با تور را داشته‌ باشد تا از گزیده‌ شدن‌ نوزاد توسط‌ حشرات‌ جلوگیری‌ شود.

اگر تخت‌ چرخدار تهیه‌ می ‌کنید، دقت‌ نمایید که‌ حداقل‌ روی‌ دو چرخ‌ آن‌ ترمز ایمنی‌ نصب‌ شده‌ باشد. به‌ علاوه، پیچ ها و بَست های‌ تختخواب‌ بایستی‌ به‌ نحوی‌ باشند که‌ به‌ کودک‌ صدمه‌ نزنند. از آنجا که‌ نوزاد عادت‌ به‌ مکیدن‌ دارد، در مورد رنگ‌ بدنه‌ تخت‌ نیز باید بسیار دقت‌ شود تا سمی‌ نباشد.

اگر تخت‌ نوزاد بزرگتر از ننو است‌ و مدت‌ بیشتری‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌کنید، بهتر است‌ برای‌ راحتی، تغییراتی‌ در آن‌ انجام‌ دهید. به‌ طور مثال‌ با توجه‌ به‌ تصاویر، می ‌توانید تخت‌ ساده‌ ای‌ تهیه‌ کنید و برای‌ ایجاد فضای‌ بیشتر، روی‌ نرده‌های‌ آن‌ روکشی‌ جیب دار بدوزید تا بسیاری‌ از وسایل‌ را درون‌ آن‌ قرار دهید.

توجه‌ کنید

چون‌ کودک‌ هنگام‌ خواب‌ می‌ غلتد، بهتر است‌ نواری‌ از ابر تهیه‌ کنید، روی‌ آن‌ را با پارچه‌ نخی‌ بپوشانید و به‌ وسیله‌ روبان‌ آن‌ را به‌ نرده‌های‌ تخت‌ وصل‌ کنید تا از صدمه ‌دیدن‌ کودک‌ در اثر برخورد با دیواره‌ها جلوگیری‌ شود.

منابع‌

A COLLECTION EDITED BY:,"CHILDREN"S ROOMS "

SOLEDAD LORENZO, PUBLISHED BY ARIAN

MOSTAEDI, PRINTED IN SPAIN.

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Iran decoration 94/6/7:: 6:56 عصر     |     () نظر
 
مسائلی راجع به اتاق کودک

آماده کردن یک اتاق برای کودک نورسیده همیشه بخشی از لذت بچه دار شدن و توسعه یک خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه ای است که دیگر اعضای خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولین نوزاد خود را آماده می کنند و وسایل لازم برای آسایش و راحتی او را تدارک می بینند. اما در حقیقت نوزادان برای آسایش و زندگی راحت به وسایل و ابزار متعدد و بی شماری نیاز ندارند و اغلب نیازهای واقعی آنها به چند وسیله ابتدایی محدود می شود.
 در تهیه و تدارک اتاق نوزاد یکی از مهم ترین نکاتی را که باید همواره به خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است. از این رو هنگام برنامه ریزی برای دکوراسیون اتاق کودک از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و کف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و کمد و از این قبیل چیزها ، باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که اغلب وسایل نوزادان پیش از آنکه فرسوده شوند بی استفاده می شوند و نوزاد به دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس در زمانی کمتر از یک سال قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه اش نخواهد بود. بنابراین در انتخاب وسایل و رنگ آمیزی اتاق نوزاد این سرعت را به خاطر داشته باشید و از رنگ هایی بهره بگیرید که برای چند سال اولیه زندگی کودک مناسب باشند. همچنین وسایلی چون تخت و کمد را به گونه ای انتخاب کنید که در چند سال آتی نیز قابل استفاده باشند. بسیاری از تختخواب هایی که برای نوزادان ساخته می شوند قابل تغییر بوده و به راحتی به طول تختخواب اضافه می شود یا نرده های کنار تخت در این تختخواب ها امکان جدا شدن داشته و می توان به راحتی آنها را کنار گذاشت. به این ترتیب تخت جوابگوی نیاز کودک تا سنین 8-6 سالگی خواهد بود و والدین مجبور به صرف هزینه مجدد برای تغییر تخت پس از 3 سال اول زندگی نیستند و یا کشوهایی که از سطح رویشان می توان به عنوان جای تعویض لباس و پوشک نوزاد استفاده کرد در همه سنین به عنوان کشوهایی که لوازم گوناگون کودک را در خود جای می دهند قابل استفاده هستند.
 هنگام برنامه ریزی برای اتاق نوزاد به سیستم گرمایی و نورپردازی اتاق نیز توجه داشته باشید. دمای اتاق نوزاد باید همواره بین 19 تا 22 درجه سانتیگراد باشد. از این رو با توجه به امکانات منزل باید راهی ایمن برای تامین این دما در اتاق کودک در نظر گرفته شود.
نور مستقیم و درخشان برای نوزادان مناسب نیست. به همین دلیل برای تلطیف نور خورشید در روز از پرده های نازکی که نور را از خود عبور داده اما از تندی آن می کاهند برای پنجره های اتاق نوزاد استفاده کنید و در شب برای تأمین نور اتاق از چراغ هایی که نور را به سقف می تابانند برای ایجاد نور غیرمستقیم و کافی بهره بگیرید. نور اتاق کودک در طول شب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که نوزادان اغلب در طول شب نیاز به تغذیه دارند و اتاق نوزاد باید در شب از میزانی از نور بهره مند باشد تا ضمن آنکه مادر را به انجام امور معمولی چون تغذیه کودک و یا تعویض پوشک او قادر می سازد موجب بیداری کامل و هوشیار شدن نوزاد نیز نشود. استفاده از کلیدهای تایمردار که مقدار نور را تنظیم می کنند یکی از بهترین راه های پاسخگویی بر این نیاز است. در غیر این صورت می توان از چراغ خواب های کوچک نیز برای تأمین این مقدار نور سود برد.
 برای پنجره های اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق یک آستری ضخیم نیز در نظر بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید اتاق را در طول روز نیز تاریک کنید.
اگرچه اولین انتخابی که برای پوشش کف اتاق نوزاد به نظر می رسد یک پوشش نرم و راحت است اما باید این امر را نیز در نظر داشته باشیم که ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبدیل به کودک نوپایی می شود که انواع مایعات و نوشیدنی ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و بر روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش کف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید که ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود.
نوزاد علاوه بر تختخواب اصلی ، اغلب به یک تخت چرخدار متحرک و کوچک و یا یک گهواره نیز نیاز دارد که در ماه های اولیه تولد، در کنار تخت مادر قرار گرفته و این امکان را به مادر بدهد تا برای رسیدگی و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طی مسافت میان اتاق ها نباشد. پس از چند ماه اول ، زمانی که دفعات بیدار شدن نوزاد در شب کاهش می یابد و مادر نیز توان از دست رفته را باز می یابد می توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلی اش انتقال داد.
 چنانچه اتاق کودک جای کافی داشته باشد یک مبل یا صندلی راحت برای مادر در اتاق نوزاد در نظر بگیرید تا مادر جای راحتی برای نشستن هنگام شیردهی و مراقبت از نوزاد داشته باشد.
ضمن طراحی و برنامه ریزی برای دکوراسیون اتاق کودکان علاوه بر اموری که ذکر شد توجه به ایمنی نیز نباید فراموش شود. همواره باید به وسایلی که در دسترس نوزاد و یا کودک نوپا قرار دارند از قبیل آنچه از درون تخت برای کودک قابل دسترسی است دقت و توجه داشت. همچنین سطح کف اتاق نباید از مواد لیز و لغزنده باشد و پریزهای برق که در ارتفاع کم نصب شده اند باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Iran decoration 94/6/7:: 6:53 عصر     |     () نظر
 
رنگ های زنده

رنگ های زنده همواره رنگ هایی دوست داشتنی هستند. این رنگ ها به نحوی اغراق آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی مانند. رنگ های زنده ای که انرژی و هیجان در فضا می پراکنند و برای افرادی که دوست دارند هر روز صبح در فضایی پر انرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز کنند ایده آل هستند.
از آنجا که اغلب ما بیشتر با رنگ های خاموش و خنثی در محیط زندگی مأنوس هستیم به کارگیری این رنگ ها نیازمند جسارت است. اما چنانچه این رنگ ها را در ترکیبی مناسب به کار گیرید این جسارت بی پاداش نخواهد ماند و نتیجه فضایی درخشان، زیبا و فوق العاده جذاب خواهد بود. پیش از انتخاب چنین پالت رنگی برای فضای منزلتان به سلیقه خود نیز توجه کنید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضاهای رنگینی برای مدت طولانی ممکن  است آزار دهنده باشد. یکی از روش های ارزیابی سلیقه واقعی شما در انتخاب رنگ دقت در کمد لباس های شماست. اگر لباس های کمد شما از رنگ های بـِژ، کرم، قهوه ای و سیاه و سفید است و یا از سایر رنگ های خنثی و ملایم تشکیل شده است در فکر استفاده از رنگ های زنده در فضای منزلتان نباشید. چون خیلی زود از آنها خسته می شوید اما اگر در میان لباس هایتان رنگ های شادی مثل قرمز، نارنجی و بنفش زیاد به چشم می خورند احتمالاً از زندگی در فضایی با دکوراسیون برگرفته از رنگ های زنده لذت خواهید برد.
از نگاه طراحان دکوراسیون داخلی ، رنگ های زنده دارای ویژگی های فوق العاده ای هستند که می تواند ویژگی های حاکم بر یک فضا را تنها با چند قوطی رنگ تغییر دهد.
 پس از آن که از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید نوبت به انتخاب رنگ های خاصی می رسد که در این گروه می پسندید. هنگام انتخاب پالت رنگ های زنده باید به خاطر داشته باشید که انتخاب این گروه به معنی به کارگیری این رنگ ها در سطوح بزرگ مثل دیوارهاست که بلافاصله کاراکتر و حالت یک اتاق را دستخوش تغییری چشمگیر می سازد و نه تنها به معنی استفاده از یک کاناپه قرمز یا قفسه سبز در گوشه ای از یک اتاق نیست بلکه احاطه شدن در فضایی آکنده از رنگ های زنده و شاد در کلیه جوانب یک اتاق است.
فضاهایی که با رنگ های زنده آراسته می شوند نیاز به نور فراوان دارند، به ویژه نور طبیعی. در شب نیز نور چراغ های هالوژن برای چنین فضاهایی مناسب تر است. ممکن است تصور کنید که پالت رنگ های زنده فقط برای اتاق های بزرگ مناسب است در این صورت در اشتباه هستید. یک اتاق بسیار کوچک نیز می تواند با رنگ های زنده از نمایی ویژه برخوردار شود حتی اگر این رنگ ها رنگ هایی تیره باشند مثل آبی نیلی یا حتی سیاه. نکته جالب توجه دیگر درباره پالت رنگ های زنده این است که شما می توانید این رنگ ها را در دکوراسیونی کاملاً مدرن و یا در دکوراسیون های سنتی و قدیمی با موفقیت به کار بگیرید.
 از آنجا که قدرت و ویژگی رنگ های زنده در سطوح رنگی بزرگ و ساده است هنگام کار با این پالت رنگی نیازی به استفاده از بافت اضافی بر روی دیوارها یا باقی سطوح وجود ندارد. در حقیقت در چنین دکوراسیونی هرچه سطح صاف تر و یک دست تر باشد نمای زیباتری خواهد داشت دیوارهایی که با رنگ های زنده پوشانده می شوند باید از زیرسازی بسیار خوبی برخوردار باشند همه چیز در اتاق پیرو رنگ دیوارهاست و در طراحی یک دکوراسیون با این مجموعه رنگی دیوارها نقطه شروع هستند و سپس باید این رنگ ها در سایر اجزای اتاق تکرار شوند. تکرار این رنگ ها در اجزای دکوراسیونی، این رنگ ها را تکمیل می کند و به حداکثر میزان خود می رساند. در گروه رنگ های زنده ، تضاد رنگی و کنتراست های شدید نقشی اساسی ایفا می کنند و نتیجه ای جذاب و چشمگیر می آفرینند چنان که تیره ترین سیاه در کنار درخشان ترین رنگ سفید یکی از ترکیب های ویژه این گروه است. همچنین اتاق هایی که با این رنگ ها تزیین می شوند باید متشکل از دکوراسیونی ساده با اجزایی معدود باشند. شلوغ کردن چنین فضایی با وسایل تزیینی متعدد از تأثیر مورد نظر رنگی خواهد کاست.
 رنگ های زنده گرم جذاب ترین رنگ ها در این گروه هستند. سرخابی، نارنجی تند و زرد درخشان از گرم ترین رنگ های این پالت رنگی هستند که در کنار یکدیگر یا هر یک به تنهایی همراه با سیاه چنان پرانرژی هستند که احساس واقعی از هیجان را در بیننده زنده می کنند. جالب است بدانید این رنگ ها حتی رنگ سیاه را نیز تحت الشعاع قرار می دهند و سیاه در واقع همچون قابی این رنگ ها را که از خودش قوی تر هستند در برمی گیرد چنان که در کمتر رنگی چنین ویژگی وجود دارد. این رنگ های گرم و تند در کنار سفید خالص نیز جذاب و زیبا خواهند بود آن هم  با نمایی تمیز که حس پاکی و طراوت را به بیننده القا می کند. در حالی که کمی رنگ طلایی جذابیت این ترکیب را دوچندان خواهد کرد. به کارگیری تزیینات فلزی طلایی و نقره ای بر درخشش و زیبایی رنگ های این پالت می افزاید.
رنگ قرمز در این گروه رنگی درخشان و برجسته است که از بارزترین ویژگی های این گروه رنگی است. بسیاری از مردم از به کارگیری این رنگ در دکوراسیون پرهیز دارند اما کمتر رنگی می تواند هیجانی برابر با تأثیر این رنگ ایجاد کند. تأثیرات این رنگ چنان چشمگیر و قوی هستند که حتی نیازی به در برگرفتن سطوح بزرگی مثل دیوارها نیست. تنها به کارگیری آن در بخش هایی از دکوراسیون یک اتاق تأثیر به سزایی در نمای آن خواهد داشت. استفاده از رنگ قرمز در قالب اجزای دکوراسیونی مانند گل ها، فرش و یا انواع قاب عکس و از این قبیل ، روشی مناسب برای معرفی این رنگ قوی در یک دکوراسیون است.
قرمز در کنار سیاه یا خاکستری نمایی جذاب می یابد و همراه با سبز و کمی نقره ای نیز تأثیری خاموش تر خواهد داشت اما این رنگ چنان قوی و تأثیرگذار است که همواره بیشترین اثر را بر بیننده دارد. آگاهی از تأثیرهای رنگ قرمز بر روی فضای یک اتاق می تواند سودمند باشد. به عنوان مثال رنگ قرمز در واقع مقداری از نور محیط را جذب می کند از این رو باید اتاق مورد نظر برای دکوراسیونی با این رنگ از نور کافی برخوردار باشد.  همچنین دیوارهایی به رنگ قرمز جلوتر از فاصله واقعی خود به نظر می رسند و موجب می شوند اتاق کوچک تر به نظر برسد به همین دلیل استفاده از این رنگ برای دیوارهای اتاقی با ابعاد کوچک مناسب نیست بلکه در چنین فضاهایی اگر به جای رنگ آمیزی دیوارها با رنگ قرمز از این رنگ در سطوح کوچک تری مثل قاب پنجره ها و درهای اتاق بهره بگیریم نتیجه بهتری در بر خواهد داشت و به این ترتیب بدون قربانی کردن فضا ، از تأثیرهای مثبت این رنگ بهره مند خواهید شد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Iran decoration 94/6/7:: 6:50 عصر     |     () نظر
 
رنگ اتاق بچه ها

رنگى که براى دکوراسیون اتاق کودک در نظر مى گیریم باید با مقطع سنى که کودک شما در آن قرار دارد متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملایم براى اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند، چرا که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ هاى روشنى مانند سفید و کرم و یا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ آمیزى شود. هرچه کودک بزرگتر مى شود با به کارگیرى رنگ هاى شاد و درخشان در اتاق مى توان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرک براى او فراهم آورد. اگرچه استفاده از رنگ هاى روشن و طرح هاى شاد که مورد پسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آنها را فراهم مى آورند در اتاق کودکان توصیه مى شود، اما همواره باید دقت کرد که دکوراسیون اتاق کودکان در عین بشاشیت و شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب آرامش کودک نشود.
از آنجا که در انتخاب دکوراسیون اتاق کودکان رعایت اصول ایمنى در درجه اول اهمیت قرار دارد براى رنگ آمیزى این اتاق ها باید همواره از رنگ هایى استفاده کرد که در ساخت آنها سرب به کار نرفته باشد. پس از اطمینان از بى زیان بودن نوع رنگ مصرفى، نوبت به انتخاب یک زمینه رنگى براى اتاق کودک مى رسد.
براى طراحى رنگى دکوراسیون اتاق کودکان دو راه وجود دارد: استفاده از رنگ هاى شاد و درخشان و دیگرى ایجاد فضایى مملو از رنگ هاى ملایم و رؤیایى که اسباب بازى هاى رنگارنگ کودک در آن نقش آکسان هاى رنگى را ایفا مى کنند. هنگام طراحى رنگ در دکوراسیون اتاق کودک باید به خاطر داشت که اغلب کودکان مجموعه اى از اسباب بازى هاى رنگارنگ را در فضاى اتاق خود جاى خواهند داد که بى شک نماى اتاق را تحت تأثیر قرار مى دهند.
گاهى اوقات انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاق کودک با توجه به جنسیت او انجام مى شود. بسیارى از والدین رنگ هاى گرم و ملایمى مانند صورتى و بنفش یاسى را براى دختران و رنگ هاى آبى و سبز را براى فرزند پسرشان مى پسندند. همچنین در میان کودکان بزرگتر که قادر به اعمال سلیقه خود در انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاقشان هستند بسیارى از دختران فضایى رؤیایى و دخترانه و بسیارى از پسران رنگ هاى پرسایه و شاد با کنتراست بیشتر را مى پسندند. دختران دکوراسیونى مملو از رنگ هاى صورتى، سفید و بنفش، تور، روبان و حریر و فضایى فانتزى و رویاگونه را ترجیح مى دهند. از این رو توجه به جزئیات ریز و کوچک در اتاق دختران اهمیت بیشترى مى یابد. در دکوراسیون اتاق دختران هارمونى و هماهنگى بیشتر و در اتاق پسران رنگ هاى متضاد و کنتراست بیشتر ترجیح داده مى شود. اما در دنیاى امروز طراحى دکوراسیون اتاق کودکان بر پایه جنسیت آنها چندان توصیه نمى شود و حتى بسیارى از والدین رنگ هایى چون پرده هاى گوناگون زرد (از لیمویى و کرم تا زرد پرتقالى و نارنجى) را که علاوه بر روشنایى و نشاط کافى براى اتاق کودک به جنسیت خاصى نیز منتسب نیست ترجیح
 مى دهند. در هر حال باید از محدود کردن انتخاب کودکان در رنگ دکوراسیون اتاقشان پرهیز کرد و به خاطر داشت که الزاماً نباید اتاق دختران صورتى و اتاق پسران آبى باشد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Iran decoration 94/6/7:: 6:31 عصر     |     () نظر
 
اتاق خواب کودک

در گذشته،   بیشتر والدین اتاق‌خواب نوزاد خود را به ‌صورت ساده با رنگ آبی یا صورتی رنگ‌آمیزی می‌کردند اما امروزه انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق ‌کودک، پیشرفت و توسعه بسیار کرده و والدین با نگاهی به آینده برای دکوراسیون اتاق نوزاد خود رنگ انتخاب می‌کنند. یک اتاق‌خواب به‌رنگ صورتی ‌پاستل (ملایم) ممکن است خیلی زود تکراری و از مد افتاده شود، اما با اضافه کردن مقداری رنگ‌های چاشنی می‌توانید آن را به فضایی ایده‌آل و مناسب برای فرزند خود در سال‌های اولیه زندگیش تبدیل کنید.
والدین در انتخاب رنگ توجه زیادی به پسر یا دختر بودن کودک می‌کنند و در بازی با رنگ‌های قوی و شاد، فضایی دلنشین و لذت‌بخش برای فرزندشان تدارک می‌بینند. اتاق یک نوزاد، نخستین دنیای رنگارنگ و روشنی است که نوزاد در آغاز تولد در آن سکنی می‌گزیند و از این‌رو باید به اندازه کافی برای او جذاب و دوست‌داشتنی باشد. می‌توانید با انتخاب مناسب و رنگ‌آمیزی خوب، این دنیای کوچک را برای او زیبا و شاد سازید.
نکته مهم دیگر این است که هرچه تعداد رنگ‌های مورد استفاده در اتاق نوزاد بیشتر باشد، نیاز به استفاده از اکسسوری در دکوراسیون اتاق کمتر می‌شود و این کمک بسیاری به بودجه شما می‌کند.
در ادامه به نکته‌های تصویری ما در خصوص انتخاب رنگ برای اتاق نوزاد توجه کنید:

انتخاب رنگ زرد آفتابی برای دکوراسیون این اتاق نوزاد، آن را برای پسرها و دخترها و همچنین یک رده سنی وسیع، مناسب ساخته است. وجود تخت سفید رنگ، اتاق را به فضایی مدرن تبدیل کرده و همچنین استفاده از آویزها و طبقه‌های کودکانه، فضا را خصوصی و شخصی کرده است. 

استفاده از یک رنگ قوی و تند برای دیوارهای این اتاق، فضایی مناسب برای دوره نخستین رشد نوزاد به ‌وجود آورده است. صورتی تند و گرم، فضایی غنی و تا حد زیادی دخترانه به ‌وجود آورده است. جزئیات، نوع دکوراسیون تخت و اکسسوری استفاده شده در این اتاق به گونه‌ای است که این رنگ را در مرکز توجه نگه داشته است. 

استفاده از مقداری رنگ‌های مختلف کنار هم در قالب طرح‌های مختلف، مانند آنچه در تصویر می‌بینید، در اتاقی با دیوارهای ساده و رنگ شده با رنگی محرک، می‌تواند محیطی طبیعی و نقطه کانونی قدرتمندی را در فضا ایجاد کند. 

یک ترکیب موفقیت‌آمیز رنگ‌های تند و قدرتمند، با طرح‌های گرافیکی قوی، می‌تواند اتاقی دوست‌داشتنی و ایده‌آل با جلوه‌ای مدرن و باطراوت خلق کند. استفاده از وسایل و مبلمان کلاسیک و سفید، رنگ‌آمیزی ساده و ملایم برای دکوراسیون تخت‌خواب و کف‌پوش خنثی، باعث می شود این دکوراسیون نامطلوب جلوه نکند و همواره جالب و خوشایند باشد. 

استفاده از رنگ صورتی‌ ملایم برای ملحفه‌ها و دکوراسیون این تخت‌خواب نوزاد، تندی و گرمی رنگ نارنجی دیوارها را تعدیل کرده است و نوزاد را برای خوابیدن آرام می‌سازد. طرح خال‌خال‌های پولکی در کنار طرح راه‌راه، جلوه‌ای جالب برای دکوراسیون این تخت‌خواب ایجاد کرده و این طرح‌ها با رنگی ملایم و صورتی، فضا را دخترانه کرده است. 

طرح‌های گرافیکی مدرن در کنار طرح کلاسیک پولکی، به همراه رنگ‌های تند و قوی شرایط مورد پسند و دوست‌دار نوزاد را ساخته است.

رنگ درمانی:
روانشناسی موجود در پس رنگ‌ها به‌گونه‌ای باور نکردنی شخصی است. بزرگسالان در زندگی خود تجربیاتی داشته‌اند که درک آنها را در خصوص هر رنگی تعیین می‌کند. اولویت‌های افراد در خصوص رنگ‌ها از احساسات قوی آن‌ها که وابسته به خاطرات منفی و مثبت آن‌ها در گذشته هستند شکل می‌گیرد.
دانستن این موضوع و به یاد داشتن آن، زمانی که نمی‌توانید در خصوص رنگ اتاق نوزاد خود با همسرتان به توافق برسید به شما کمک می‌کند. تعمق در مسائلی فراتر از مساله خصوصی و شخصی و آشنایی با روانشناسی کلی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا رنگی را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با نیازهای شما داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که روانشناسی رنگ‌ها نسبی است و باز هم در پایان این شما هستید که رنگ درست را انتخاب می‌کنید. پیشنهادهای زیر می‌توانند راهنمایی برای این کار باشند:
قرمز: محرک اشتها، ضربان قلب و تنفس است. قرمز می‌تواند سبب ایجاد ترس و اضطراب در نوزاد شود. پیشنهاد می‌شود در مقداری کم در اکسسوری‌ها استفاده شود.
نارنجی: رنگی گرم و رضایت‌بخش است. رنگی است که برای رشد و شادی کودک مناسب است.
زرد: زرد قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و یادگیری را تقویت می‌کند اما می‌تواند سبب شود تا نوزاد بیشتر گریه کند. همچنین رنگ زرد فراوان تا اندازه‌ای سبب خستگی چشم می‌شود؛ از این رو اگر قصد دارید از این رنگ برای اتاق نوزاد استفاده کنید از طیف ملایم آن بهره گیرید.
آبی: دقیقا برعکس قرمز عمل می‌کند. آبی فضا را آرام و تسکین‌دهنده می‌سازد و استرس را کاهش می‌دهد و همیشه یکی از رنگ‌های مفید و کمک کننده در اتاق خواب است.
صورتی: آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است.
سبز: راحت‌ترین رنگ برای چشم است. سبز به دلیل طبیعی بودنش، برای کاهش استرس بسیار موثر است و رنگی بسیار باطراوت و شاداب به شمار می‌آید.

متحدسازی با کمک رنگ‌ها
استفاده از رنگ‌های سنتی در این اتاق نوزاد جلوه‌ای معاصر و آرام به آن داده است. تکرار رنگ اصلی دیوار در جاهای دیگر دکوراسیون و در وسایل دیگر، انسجام خوبی برای این دکوراسیون ایجاد کرده است. اشاره‌ای کم به رنگ سبز لیمویی نیز کنتراست لازم را برای زیبایی بیشتر تامین کرده است.
این دراور قدیمی که در بازسازی با رنگ لیمویی نو و زیبا شده است، در آن واحد هم فضای ذخیره‌سازی است و هم میز تعویض. برای دستگیره‌های کشوهای آن از رنگ دیوار‌ها استفاده شده که انسجام و زیبایی بیشتری را برای دکوراسیون ایجاد کرده است.
استفاده از رنگ فیروزه‌ای و سبز لیمویی در این اتاق نوزاد الهام بخش طبیعت است.
حل مشکل با کمک رنگ‌ها
آیا در اتاق نوزاد شما نور طبیعی به میزان کافی وجود ندارد؟! پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های گرم مانند زرد و طلایی استفاده کنید.
آیا نور خورشید با قدرت فراوان و به شدت بسیار وارد اتاق نوزاد شما می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های خنک و تیره‌تر استفاده کنید.
آیا به رنگ‌های قوی تمایل دارید، اما نمی‌خواهید برای تمام دیوارها از آن استفاده کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم برای سه دیوار و سقف از یک رنگ خنثی استفاده کنید و آن رنگ قوی و تند مورد علاقه خود را برای رنگ‌آمیزی یک دیوار استفاده کنید. با این کار اگر با مرور زمان از آن خسته شدید می‌توانید به راحتی آن را عوض کنید.
آیا می‌خواهید فضایی آرام بسازید؟ اتاق را با یک رنگ به صورت ساده رنگ‌آمیزی کنید. اضافه کردن رنگی دیگر، به خصوص اگر مکمل رنگ اصلی باشد بر انرژی فضا می‌افزاید و این اقدام خوبی برای اتاق بازی است.
طرح راه راه کاغذ دیواری نصب شده بر دیوار به خوبی با روبان‌ها و خال‌خال‌های پولکی موجود روی ملحفه‌ها هماهنگ شده و جلوه‌ای کلاسیک-مدرن به این اتاق بخشیده است.
رنگ صورتی ملایمی که برای دیوار این اتاق انتخاب و استفاده شده بسیار آرامش‌بخش و زیبا است و ترسیم حباب‌هایی روی زمینه صورتی رنگ، فضا را رویایی کرده است.
انتخاب پارچه‌ای رنگارنگ برای دکوراسیون تخت‌خواب نوزاد و همچنین شیوه نقاشی دیوار، فضای شاد و جذابی برای نوزاد به وجود آورده است. 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Iran decoration 94/6/7:: 6:28 عصر     |     () نظر
<      1   2   3      >